stlucia.blogg.se

I started this blog when I first went on an exchange to Brisbane, Australia. During that experience, I discovered my love for culture, travelling and adventures. This blog has followed me since and been my forum for pictures and stories from Tanzania, South Africa, Ireland, Fiji, Malaysia, Singapore, Europe etc.

SKA DET ALDRIG TA SLUT?

Publicerad 2010-07-17 06:24:26 i Allmänt,

Tydligen inte.
Phuuu. Tjejen jag pratade med på immigrationsverket "glömde" visst att säga att jag inte kan få ett bridging visa om jag ansöker utanför australien. Alltså. Min plan funkar inte. Kris och jag spenderade 6h på immigrationsverket, på HR enheten på uni och hos min supervisor igår. Fulltidsjobb att reda ut det här. Killen på HR var i allafall toppen och gjorde allt han kunde för att hjälpa oss.
'
Förslag ett: ansöka om ett working visa. Vilket innebär att jag måste bli anställd. Gick till Karen (min supervisor) och la fram förslaget:
-Ja, det innebär att du måste anställa mig och betala mig minst 600dollar i veckan, så det funkar ju inte...
-(karen) Emelie, pengarna är ingeeeet problem alls. Det ordnar vi.
-????? (whaaaat??)
Går tillbaka till HR.
- Så, min supervisor är alltså beredd att betala mig.
Nästa problem: I sverige måste man göra en c-uppsats för att bli batchelor (dvs, för att få sin utbildning på papper). I au skriver man sin sista tenta det tredje året och är bachelor. Alltså, trots att jag har pluggat nutrition i 4år så har jag ingen degree. Det går alltaså inte att övertyga immigrationsverket att jag skulle vara bättre än någon annan...
Hejdå pengar!
'
Förslag 2: ansöka om ett working holiday visa. Måste dock lämna landet för detta. Vänta till mitt studentvisa inte längre är giltligt. Ansöka online. Vänta på svar (ca10 dagar) och komma tillbaka om de godkänner mig. Om de inte godkänner mig. Hejdå aussie :(((
Dock är sannoliken störst att jag får ett sådant visa godkänt.
Kommer dock att kosta mig MKT pengar.
- (Karen) Så, jag kollar igenom mina kontakter om det finns nåt universitet du kan besöka i närheten eller någon konferens vi kan skicka dig på. Om det gör det så betalar jag boende åt dig! Om det inte gör det så kollar jag bland mina kontakter ändå om du kan få bo där. Och på måndag försöker vi fixa en anställning åt dig så att du kan få lön kanske 10h i veckan eller så.
- Känner att det blir massa extraarbete för dig detta...
- Emelie, det gör iiiiingenting! Jag vill ha dig här på lab. Pengarna är inget problem. Det löser vi!
'
Karen, I love you! Kan man hitta en bättre supervisor än henne så får man nog vända på alla stenar man springer på i livet.
'
Förslag 3: Kommer hem. Utmattad. Lägger mig i grannarnas soffa och berättar hela historien för Marco (costa rica). Fred (brazil) sitter och lyssnar och berättar att hand två colobia vänner fick studentvisum för att gå en tenniskurs två dagar i veckan. Lovar att kolla upp alla detaljer och återkomma. Låter ju helt sjukt. Men helt perfekt!
'
Yes. Så så är läget nu.
Nu ska jag gå på en french festival i southbank. Solen lyser. Fåglarna kvittrar. Det är vinter och 20 grader. Inget att klaga på!

Kommentarer

Postat av: Lena

Publicerad 2010-07-18 01:47:15

När jag sökte mitt Working Holiday visum, tog det mindre än 30 sek innan det blev godkännt... så det kan gå fort om du har tur!

Lycka till!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emmie

Flying high but staying grounded. Travelling, adventures, exploring and adrenaline is my life. I write about places most people want to visit but never do; and about my triathlon lifestyle. I live after: The distance between your dreams and reality is called action.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela