stlucia.blogg.se

I started this blog when I first went on an exchange to Brisbane, Australia. During that experience, I discovered my love for culture, travelling and adventures. This blog has followed me since and been my forum for pictures and stories from Tanzania, South Africa, Ireland, Fiji, Malaysia, Singapore, Europe etc.

FIRST TRIATHLON DONE!

Publicerad 2013-02-24 22:10:09 i Allmänt,

Wott woot!
I have compleeted my first ever triathlon! (Bilder kommer senare).
Steg upp klockan 4.10 i går morgon/natt och körde till Raby Bay där det 6e racet av QLD tri series ägde rum. Det spöregnade hela vägen ner och under registreringen. Inte bra! Men då första starten gick sken solen och det var extremt varmt. Min start gick av stapeln 8.18 och började i hamnen med 400m (som faktiskt var 550m) simning. Trots att jag visste att det var havsvatten vart jag ganska överraskad på ett sätt med att ha salt i hela systemet. Aldrig simmat i saltvatten innan (och knappt aldrig simmat alls för den delen) och måste säga tt det var ganksa obekvämt att svaälja saltvatten, bli översimmad och smashad överallt med andras armar och ben =) Jag simmade dessutom sicksack eftersom jag inte kunde hålla en rät linje (lol) så istallet för de 550 så simmade jag nog 800m eller nåt.
Därefter, transition till cykel. Man är lite smått förvirrad när man kommer upp från vattnet och måste springa och hitta sin cykel. 15km cykel, där jag lyckades passera många i den gruppen jag simmade med. (Det är många grupper som tävlar parallellt så man vet inte riktigt vilka som är i ens egen när man kommer upp på sin cykel). Fats jag bara cyklat i 8v nu på en road bike så tror jag det är min bästa gren.
Transition 2, löpning. Jösses vad tunga ben man har efter att ha cyklat! Kände mig som en elefant och sprang i slow motion. Sjukt varmt dessutom så alla drinkstationer blev praktiskt taget splash stationer. Hursomhelst, detta blev min tid:

Total 1hr3min9sek
Sim: 10.37
Cykel (inkluderar båda transit): 33min55sek
Löp: 18.36
Placering i min grupp: 12 (av ca 50-60 pers) (dam 25-29år)
Placering i gender grupp (dam och herr 25-29): 76 
 
Det får man vara nöjd med när man tog sitt första freestyle simtag för 4 veckor sen, aldrig har simmat i saltvatten eller open water, och satte sig på en road bike för första gången för 2 månader sedan. Sjukt kul dag! Nästa tri är kingscliff den 10e Mars med 750m sim, 20km bike och 5 (tror jag) km löp. Looking forward to!
 
Eftersom att southbank tri club (min klubb) vann gastorade Tri series i år dubblades vår bartab från 1000 till 2000dollar för efterfesten. Så blev efetrmiddags partaj med 200 trötta southbankare på surf klubben. Fördelen med tidiga morgnar och tidiga partyn är att de också slutar tidigt. Gick och la mig 19.30 och sov i tio timmar lol!
Nu blir det vecka 4 av glukostolerans test i mitt varma rum. Bring it!
 

Kommentarer

Postat av: P

Publicerad 2013-02-25 12:51:52

Imponerande! Badkarsträningen börjar ge resultat.

Postat av: Mqe

Publicerad 2013-02-25 14:51:36

Bra jobbat! Du är så duktig!

Svar: tack mor!
Emmie

Postat av: Pege

Publicerad 2013-02-27 16:32:10

Jag e grymt imponerad av simtiden utifrån förutsättningarna. Tävlingssimade i unggdomen så jag vet. Du kan bli en duktig simmare också, helt klart.

Svar: det var positiva ord, tackar och bugar!
Emmie

Postat av: Sis

Publicerad 2013-02-27 18:06:35

Badkarsträningen! Haha! Då kanske jag också kan simma lika fort?! (Eller inte...)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emmie

Flying high but staying grounded. Travelling, adventures, exploring and adrenaline is my life. I write about places most people want to visit but never do; and about my triathlon lifestyle. I live after: The distance between your dreams and reality is called action.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela