stlucia.blogg.se

I started this blog when I first went on an exchange to Brisbane, Australia. During that experience, I discovered my love for culture, travelling and adventures. This blog has followed me since and been my forum for pictures and stories from Tanzania, South Africa, Ireland, Fiji, Malaysia, Singapore, Europe etc.

SHOPPING PÅ COOLES

Publicerad 2009-08-11 00:20:09 i Allmänt,

Nu är inte cooles så coolt som det låter. Det är bara australiens stora supermarket, som ica hemma i Sverige. Själva shoppingmöjligheterna varierar dock enormt. I går begav jag mig till detta matpalats för att köpa jäst och lite olika mjölsorter för att baka bröd. Börjar på mjölhyllan. Inser att det bara finns vitt och extra vitt och extra extra vitt mjöl. Ingen fullkorn, inget råg, inget korn. Bara vitt vete. Frågar en äldre dam som ser ut att ha bakkunskaper om vilket mjöl som är bäst att använda om man vill baka bröd. Hon visar mig hjälpsamt fram till brödmixerna.
   - Men om jag vill baka själv?
   - Själv? Hur då?

Damen granskar mig suspekt. Jag ger upp. Tar motvilligt det minst vita vetemjölet och går med beslutsamma steg vidare för att söka reda på diverse hela korn så att jag kan göra mitt eget fullkornsmjöl. Finns inte.
Får klara mig utan. Baka bröd ska jag allafall göra, så är det bara! Börjar leta efter jäst. Letar och letar och letar. Frågar fyra personer på diverse avdelningar vart man kan hitta jäst. Ingen vet. Ingen bakar här.
Tillslut lyckas jag orientera mig fram till torrjästen. Vanlig jäst finns inte.
Känner mig hopplös. Inhandlandet av bördingredienserna tog minst 45 minuter. Kanske inte är värt att baka eget bröd trots allt.


Kanske kan pannkakssmeten förklara min frustation. Bara ösa i mjölk och skaka så är det klart! Så är det med allt här nere!

Kommentarer

Postat av: Pege

Publicerad 2009-08-11 19:21:26

Plättar e stadig mat, där skulle man va..

I övrigt så du vet:

I den här länksammanställningen ff a en uppdaterad redovisning av belastningen på vården i Australien och Nya Zeeland med anledning av

pandemin:



I Australien med 21 miljoner invånare

har knappt 12 % av de kända fallen behövt läggas in (om man räknar med

att varje pat bara läggs in en gång)

är idag 441 patienter inlagda varav 114 (ca 26%) vårdas på IVA

är dödligheten 0,34% av antalet diagnostiserade fall respektive 2,9% av

dem som lagts in. Mörkertalet icke diagnostiserade fall är dock stort

varför den reella dödligheten är klart lägre.



I Nya Zeeland däremot med 4,3 miljoner invånare

vårdas 41 patienter på sjukhus varav 15 (37%) på IVA

är dödligheten 0,47% av antalet diagnostiserade fall

är frånvaron i skolorna normal för årstiden

har antalet GP consultations klart minskat de senaste veckorna.



Ha det gott/pg

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emmie

Flying high but staying grounded. Travelling, adventures, exploring and adrenaline is my life. I write about places most people want to visit but never do; and about my triathlon lifestyle. I live after: The distance between your dreams and reality is called action.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela