stlucia.blogg.se

I started this blog when I first went on an exchange to Brisbane, Australia. During that experience, I discovered my love for culture, travelling and adventures. This blog has followed me since and been my forum for pictures and stories from Tanzania, South Africa, Ireland, Fiji, Malaysia, Singapore, Europe etc.

ANOTHER DAY IN PARADISE

Publicerad 2009-08-16 04:27:59 i Allmänt,

Klockan 4.40 ringde väckarklockan på torsdag morgon. Linnea och smög upp i tystnad, bar ut alla väskor och mötte resterande halva av Scandinavia Crew.
Resan började i kaos. Efter 2,5h bilkörning på fel sida vägen i riktning norrut ringer vi biluthyrningsfirman för att försäkra oss om att allt står rätt till.
   - Your booking has been delited.
Får vi till svar. Gahhh! Varför i hela världen inte ringa oss och säga detta!? Men. Skam den som ger sig. Kommande 4h telefonbombaderar vi andra bolag som uppfyller kraven 4hjulsdriven bil med tillåtelse att gå till Fraiser. De första 3h hittar vi bara fullbokade bolag. Till slut. När vi nästintill gett upp möter vi en tjej som guidar oss fram till en LandXXXX. Lycka!

5h senare än planerat befinner vi oss på ön.

Det första vi ser på ön är en Dingo. Glädjenivån höjs tre steg! Detta är nämligen den enda plats på jorden där Dingosarna lever enligt sitt rätta ursprung.

Det andra som händer är att vi håller på att köra över en extremt giftig orm. Glädjenivån skjuts i taket! Allting som händer har en mening. Eller hur. Om vi inte hade blivit lurade på vår bil och kommit 5h försent hade detta antagligen aldrig hänt...

Men. Nu är det bråttom. Man har bara tillåtelse att köra på stranden vissa tider på dygnet. Allt beroende på hög/lågvatten. Så efter att ha spenderat halva kamerabatteriet på ormen och Dingon har vi nu en timma på oss att hitta första nattens campings plats. Tilläggas skall att det tar två timmar att köra dit.
"The tides are high but we mooooving oon..."

Eftersom att i inte riktigt han fram dit vi skulle i tid, beslöt vi oss att campa på stranden. Denna upplevelse kan bara beskrivas med två ord: Helt Otroligt! Jag trodde inte att himlen rymde så många stjärnor. Tyvärr var kameran inte stark nog att fånga denna vision. Men jag överdriver inte. Minst 60% av himlavalvet var täckt av stjärnor och ca var tionde minut var det en av dem som föll. Vi passade på att önska oss massor!

Morgonen därpå var det bara jag som var uppe i tid (5.48) att få se soluppgången...

Efter att ha väckt de andra begav vi oss illa kvickt, ellt i enighet med tidvattensschemat till Mahano Shipwreck. Sen vart det återigen panik då vi insåg att ingen av oss lyckats komma ihåg att vi måste lämna stranden innan klockan 12 idag. Klockan är 11. Det tar två timmar att köra tillbaka. Linnea och jag börjar sjunga igen... "The tides are high..." medans vi desperat förlitar oss på säkerhetsmarginalen.

Vi hade tur. Igen. Hela den här resan bygger på tur. Vi han besöka tre sjöar under denna vistelse. Lake Wabby, Lake McKenzie och Lake Birrabin, varav den sista syns på bilden. Jag har aldrig tidiare i mitt liv sett en sjö med så klarblått vatten. Det är obeskrivligt vackert. Anledningen till att vi inte badar i havet är att det bor tusentals hajar runt denna ön. Och när det kommer till hajar var det ingen som vågade spela på tur längre. Det är helt enkelt förbjudet att bada.

Andra och sista natten spenderade vi på en riktig camping. Vi gladdes åt faciliteterna såsom rinnande vatten och ett bord att äta på. Men mest av allt åt den australiensiska ekorren (possum) som gjorde oss sällskap vid middagen. Men. Låt inte skenet bedra go vänner. Den här lilla sötsaken kan bita hål på vad som helst. Ni ser ju hans maniska blick riktade mot vår mat, söööt. (mamma, pappa, kan jag fåååå...?)

Hur som helst. Jag skulle kunna lägga upp tonvis med bilder här, men hänvisar till Facebook till dig som inte fått nog av giftiga djur (mördarmyror, ödlor och spindlar) och vackra stränder. Detta var en grym weekend helt enkelt!

Kommentarer

Postat av: Sis

Publicerad 2009-08-16 09:32:48

Jag är sååå avundsjuk!! Fast ormen hade jag klarat mig utan!

Postat av: Irma Ericson

Publicerad 2009-08-19 18:39:32

Är inne och läser om dina äventyr. NU blir jag lite avundssjuk. Till skillnad från sis tycker jag ormen var häftigast. /fir

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emmie

Flying high but staying grounded. Travelling, adventures, exploring and adrenaline is my life. I write about places most people want to visit but never do; and about my triathlon lifestyle. I live after: The distance between your dreams and reality is called action.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela