stlucia.blogg.se

I started this blog when I first went on an exchange to Brisbane, Australia. During that experience, I discovered my love for culture, travelling and adventures. This blog has followed me since and been my forum for pictures and stories from Tanzania, South Africa, Ireland, Fiji, Malaysia, Singapore, Europe etc.

FIRST DAY AT UNIVERSITY OF QUEENSLAND

Publicerad 2009-07-27 13:26:10 i Allmänt,

Lektion ett: Lecture i Food Product Development.
Trots att jag var ute i så god tid i morse lyckades jag efter 20 minuters letande och med andan i halsen göra entre till lektion ett. I klassrummet (som tillhör ett av universitetets enligt mig finare byggnader) möts jag av ca 10 indier och 20 kineser. Alla verkar känna varandra.
   - Just try to blend in. Var min danska kompis Jakobs tips.
Men hey! Hur sjutton ska jag lyckas blenda in som ensam blond i ett rum fyllt av asiater!? Absolut inget ont mot varken asiater eller indier. Mitt enda problem är att jag inte fattar ett ord indie-engelska och jag ska under terminens gång göra ett stort grupparbete med dessa människor :S

Lektion ett varade i fem timmar. Sedan var det dags att med någåt större framgång leta sig fram till nästa byggnad, Health & Fitness through Diet & Exercise. Verkar vara en mycket rolig kurs där man använder sig själv som försöksperson kursen igenom. Tror vi var 120 totalt. Min klass i Sverige består av ca 30 pers, så återigen lite skillnad.

Men. Mitt mål med första dagen var att hitta fram till mina lektioner, check, samt att lära känna minst en ny person, check (en tysk tjej) som inte heller kände någon annan :)

Alltså, jag överlevde och är 200 dollar fattigare tack vare diverse utlägg för gymkort och studentlitteratur. *snyft* böckerna här är så dyra att man nog skulle tjäna på att beställa från Sweden!

Kommentarer

Postat av: Henrik

Publicerad 2009-07-27 14:37:54

Det är spännande att vara "den ende" med avseende på något i klasserna. Det var samma för mig i Korea, även om jag inte är blond. Det tisslades och tasslades bakom ryggen! :) Det ska bli intressant att se hur länge det dröjer innan du får första "kärleksbrevet" från någon asiat. Jag fick flera!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emmie

Flying high but staying grounded. Travelling, adventures, exploring and adrenaline is my life. I write about places most people want to visit but never do; and about my triathlon lifestyle. I live after: The distance between your dreams and reality is called action.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela