stlucia.blogg.se

I started this blog when I first went on an exchange to Brisbane, Australia. During that experience, I discovered my love for culture, travelling and adventures. This blog has followed me since and been my forum for pictures and stories from Tanzania, South Africa, Ireland, Fiji, Malaysia, Singapore, Europe etc.

UPDATE

Publicerad 2010-01-10 06:58:03 i Allmänt,

Vi lever. Till att borja med. Ny zeelandsk sommar ar freeeezing! Inte alls som vi trodde nar vi packade vara sma resvaskor med bikini och solkram. Har behover man nastan vantar och mossa. Det regnar varje dag. Ibland konstant. I morgon haller vi dock tummarna for varmare vader, eller atminstone inget regn eftersom att vi ska hoppa fallskarm! =D
Hur som helst. Resan borjade med att tullvakterna hittade en sax i Vanessas vaska. Vi hade ingen aning om att den var dar och gav den till vakterna i present. Vidare hoppar minihunden pa mig da den sniffade sig till uppatna applen som lag dari under flygfarden. Val nar vi skakat av oss hundarna kommer en vakt fram och fragar mig och teresa om vi har pepparspray i var vaska.
Det hade vi saklart inte. Borde vi det? Ser vi ut som manniskor som gar runt med pepparspray i vaskan??

Trodde aldrig vi skulle klara tullarna, men det gjorde vi tillsist. Vi lyckades orientera oss fram till var vita nissan sunny som stod parkerad pa flygplatesen med upplasta dorrar. In med bagaget (fotade skadorna saklart pappa!) och Vanessa ovningskorde i princip felfritt pa fel sida av vagen  fram till vart hostel i Christchurch. Dar stannade vi tva natter.

Dag ett: Korde 1.5 h till Akaroa, Em och Teresa simmar med varldens minsta delfiner i en sjukt vacker miljo. Vattnet ar svinkallt men solen skiner och vi fick varm choklad pa batfarden tillbaka. Tillbaka till Christchurch, kokar pasta och sover.

Dag tva: Kor till Lake Taupo och gar en 2.5h hike i bergen. Ser precis ut som i Lord of the Rings. Vattnet ar sa otroligt blatt sa det gar inte att beskriva. Hoppas det syns pa bilderna sen!
Ater sandwish med jordnotssmor och mangder av muslibars innan vi kor vidare 1.5h till Mt Cook. Aterigen, ser ut som en saga. Men. Det osregnar! Vi bestammer oss anda for att kora 1h hiken till glaciarerna och titta pa isbergen. Nar vi kommer tillbaka till vart underbara hostel som ser ut som en litet skidresort (inte for att jag vvart pa ett skidresort, men sa som jag kan tanka mig att det ska se ut) blir det pasta med tonfisk. Galler att variera sig!

Dag tre: Osososregn. Var hike i Mt Cook blir definitivt installd. Halv ledsna bestammer vi oss for att kora 2.5h till lake Wanaka och se om vi kan hika dar. Men, annu mer regn. Sa vi ater vara smorgasar i bilen och fortsatter till destination Queenstown och hamnar pa ett an mer underbart hostel (Linda, bo bo Last Resort!). Alla hostel har ar som 5stjarniga hotel i jamforelse med Aussie. Vi trotsar regnet och hikar upp i begren 1.5h. Val pa toppen oser det ner och vi bestammer oss for att ga tillbaka och lyxa till det med sotpotatis till middag. Sa har ar vi nu. Jag vantar pa en ledig dusch och vi ber for att det ska sluta vara molningt och regna sa vi kan kasta oss ut 12000 feet over vackra Queenstown!

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2010-01-10 11:24:36

Undrade just när det skulle komma en uppdatering från NZ. Tack för tipset om hostelet =) Hoppas ni får bättre väder snart!!! Men du, Lake Taupo ligger väl på nordön??? KRAM

Postat av: Sis

Publicerad 2010-01-10 12:51:26

Måste ju bara undra hur sotpotatisen smakade?? Haha, såg en svart stor potat framför mig!

Postat av: Daniel

Publicerad 2010-01-10 14:02:25

Måste varit lake tekapo va? :) Och ja, det är helt otroligt vackert där! Regnet suger verkligen, var likadant när vi var där. Du skrev inte så mycket om delfin-simmandet, hur var det?? kram

Postat av: pege

Publicerad 2010-01-10 15:13:12

Ni har då i alla fall upplevt en blöt fest!

Postat av: pege

Publicerad 2010-01-10 15:33:50

Lake tekapo väl? Och du din rackare får hoppa ovanför Queenstown och jag får sitta och köra i min simulator, fy vad avundsjuk jag blir. Åker ni till Milford Sound också?

Postat av: em

Publicerad 2010-01-10 20:31:35

haha, vilka klagamal jag far! Jaaa, daniel och linda, saklart menar jag lake tekapo (heter ju nastan samma sak) =)

och daniel, delfinerna var jattesota, men tyvarr fick man inte klappa den, vilket alla gor pa bilderna sa vi trodde vi skulle fa gora det med, sa lite besvikelse, men fortfarande bra!

syster yster: trots att mitt tangentbord inte har o med tva prickar sa blev de inte svarta! ;)

pege: idag hoppas vi pa battre vader i queenstown och sjalvklart ska vi till milford sounds, pa onsdag om jag inte missminner mig!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emmie

Flying high but staying grounded. Travelling, adventures, exploring and adrenaline is my life. I write about places most people want to visit but never do; and about my triathlon lifestyle. I live after: The distance between your dreams and reality is called action.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela