stlucia.blogg.se

I started this blog when I first went on an exchange to Brisbane, Australia. During that experience, I discovered my love for culture, travelling and adventures. This blog has followed me since and been my forum for pictures and stories from Tanzania, South Africa, Ireland, Fiji, Malaysia, Singapore, Europe etc.

LAPPLANDET

Publicerad 2011-01-20 19:57:49 i Allmänt,

Dåså.
Väldigt vad stressigt det är nu för tiden. Men nu har jag en 10minutare att ladda upp lite bilder från Lapplandsresan. Har haft Karsten (germany) och Roisin (Irland) över på besök. Direkt efter varandra ko de och missade såklart varan med en timme tack vare försenade ryan air flyg. Menmen, man ska inte misströsta för det!
Så här såg det ut i lappland:
Vackert från tågrutan på vägen upp
Anländer till ett Kiruna i -34 grader!
Lite snö på bilarna...
Fullt påklädda inför hundslädesturen
Månen var på tok för stark för att se några norrsken. Men hundarna var ju söta af!
Självklart tog vi åxå en vända till ishotellet i Jukkasjärvi
Allting gjort av is eller snö!
Mitt favoritrum med isbjörnssängen!
Slutligen tillbaka i stockholm efter en mardrömsresa på tåget. Och det påminner mig om att jag nu skola göra något som jag aldrig tidigare gjort. Det är dags att skicka en insändare till metrotidningen och klaga. Eller. Jag ogillar ordet klaga och jag ogillar människor som klagar. Så låt oss kalla det tips. Det är dags att tipsa SJ personalen om att ta engelska lektioner!
På tåget ner från Kiruna (Jag menar, VEM åker detta tåg om inte TURISTER???). Jag utgjorde nog ca 20% av svenskar på tåget. That is, kanske var det 5-10 svenskar på hela tåget, vilket SJ var väl medvetna om. Trots detta ropas ALL information ut på svenska! Sj personalen går runt till alla på tåget och frågar (på svenska)
- Pratar du svenska?
Förvirrade ansikten stirrar tillbaka.
- English?
- Jaha, blablablaaaa (på svenska)
Under natten blev jag väckt ett tiotal gånger av med passagerarna som bad mig lyssna på vad de ropade ut i högtalarna. Och det var mycket utropningar på grund av att vi var 2h försenade (men det klagar jag inte på, då får man ju pengarna tillbaka!=))
Däremot. Jag borde få betalt etersom att jag jour arbetat som tolk under de 18 timmar som hemresan tog. Vad kan det bli? Minst 1800 efter skatt?

Kommentarer

Postat av: Pege

Publicerad 2011-01-20 22:59:31

Fina bilder fick du iaf, och lite röd om näsan blev du också, tror jag

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emmie

Flying high but staying grounded. Travelling, adventures, exploring and adrenaline is my life. I write about places most people want to visit but never do; and about my triathlon lifestyle. I live after: The distance between your dreams and reality is called action.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela